Onbekend maakt onbegrepen: meer weten over het 22q11.2 deletiesyndroom

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

In dit artikel lees je meer over de kenmerken van 22q11DS, met een focus op de taalontwikkeling van kinderen met deze aandoening. Daarnaast gaan we in op de resultaten van een Nederlands taalonderzoek (3T Onderzoek). We vergelijken de taalvaardigheid van kinderen met 22q11DS met kinderen met TOS. Deze vergelijking is van belang, omdat kinderen met 22q11DS vaak dezelfde professionele ondersteuning krijgen voor spraak- en taalproblemen als kinderen met TOS. Tot op heden is het echter niet bekend of de taalproblematiek van beide groepen vergelijkbaar is. Ook onderzoeken we binnen de groep kinderen met 22q11DS of er een relatie bestaat tussen taalvaardigheid en verstaanbaarheid, wat gezien de frequente spraakproblemen van kinderen met 22q11DS een belangrijke open vraag is.
Original languageDutch
JournalVHZ-Online
Publication statusPublished - 12 Jul 2022

Cite this