Omgaan met dilemma’s rond classificeren met DSM-5: Een handreiking vanuit de kinder- en jeugdpsychiatrie in praktijk gebracht

V.W. (Mori) van den Bergh, B. (Branko) van Hulst, L.M. (Noor) van de Beek (Noor), Sander Werkhoven

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Werken met psychiatrische classificaties volgens DSM-5 kan zowel nut hebben als risico’s geven, die per situatie sterk kunnen verschillen. Daarom kan het verhelderend zijn in individuele casuïstiek dilemma’s te signaleren, te ordenen en het nut en risico van de verschillende opties te beschrijven en te wegen. Zo kan een clinicus met gezin of collega’s een goed onderbouwd besluit nemen over het al dan niet toekennen van een psychiatrische classificatie met DSM-5. Deze dilemma’s kunnen zich in verschillende fasen van een traject voordoen.
Aan de hand van casuïstiek illustreren we in dit artikel hoe de handreiking kan helpen met het omgaan met dilemma’s, zonder daarbij algemene richtlijnen te geven voor het al dan niet gebruiken van classificaties.
Original languageDutch
JournalPsyfar
Volume19:4
Issue number4
Publication statusPublished - 9 Dec 2024

Cite this