Observatie en reflectie: Instrumenten voor professionaliteit

Translated title of the contribution: Observation and reflection: tools for professionalism

Pauline Slot, Jolande Netjes, Margriet Groothuis

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

We weten dat de pedagogische en educatieve proceskwaliteit achterblijft in de kwaliteitsscores van de kinderopvang. Hoe kunnen we die verbeteren? Om daarachter te komen zetten Utrechtse onderzoekers in een interventiestudie het observatie-instrument CLASS (Classroom Assessment Scoring System) in. CLASS richt zich op de interactievaardigheden van pedagogische medewerkers op basis van zeer concreet, waarneembaar gedrag, waardoor het bruikbaar blijkt te zijn om medewerkers concrete feedback op hun handelen te geven. Het professioneel niveau van de pm'ers werd meetbaar hoger.
Translated title of the contributionObservation and reflection: tools for professionalism
Original languageDutch
Pages (from-to)29-31
Number of pages3
JournalBeleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang
Publication statusPublished - Jan 2014

Keywords

  • early childhood education and care
  • professional development
  • quality

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Observation and reflection: tools for professionalism'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this