Nepnieuws, bubbles en clickbait: over consumentenvertrouwen en advertentiebeleid

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Recent publiceerde het Commissariaat voor de Media (CvdM) samen met Oxford/Reuters een rapport over consumentenvertrouwen in nieuws. Daaruit blijkt dat Nederlanders zich op dit moment weinig zorgen maken over nepnieuws. In totaal maakt slechts 30% van de Nederlanders zich zorgen over wat wel waar en wat niet waar is op het internet. Daarmee neemt Nederland een bijzondere positie in. Brazilië staat op de eerste plaats met maar liefst 85%. Op enige afstand gevolgd door de USA met 64%. Nederland staat op de laagste plek van de 37 onderzochte landen. Deze 30% van onze landgenoten maakt zich voornamelijk zorgen over het verdraaien of verzinnen van feiten met als oogmerk politieke of commerciële beïnvloeding, maar zeggen in de praktijk eigenlijk vooral slechte journalistiek tegen te komen.
Original languageDutch
Article number32
Pages (from-to)289-293
Number of pages5
JournalIntellectuele eigendom & reclamerecht (IER)
Volume2018
Issue number4
Publication statusPublished - 2018

Cite this