Navigatie van ouderen en jongeren in beeld : explorerend onderzoek naar de rol van leeftijd voor het informatiezoekgedrag van websitegebruikers

E.F. Loos, E.A. Mante-Meijer

    Research output: Book/ReportBookProfessional

    Abstract

    Dit boek gaat over computervaardigheden van ouderen in vergelijking met jongeren. Het accent ligt op het navigeren op websites. Het onderzoek van Eugène Loos bestaat uit een internationale literatuurstudie en een explorerend eye-trackingonderzoek bij drie websites (de websites van ANBO, de gemeente Maarssen en Univé). Daarbij zijn vijftig oude en jonge Nederlandse websitegebruikers ondervraagd. In het onderzoek komen de volgende vragen aan de orde: In hoeverre navigeren ouderen anders dan jongeren? Is er wel sprake van een homogene groep ouderen? Welke factoren bevorderen en belemmeren informatiezoekgedrag? In het onderzoek is aandacht besteed aan een vijftal aspecten: hoeveel deelnemers hebben de zoekopdracht met succes afgerond; hoeveel tijd hadden ze hiervoor nodig; welk rapportcijfer krijgen verschillende websites; welke navigatiepatronen zijn er met betrekking tot het al dan niet gebruiken van de ‘searchbox’ ; via welke muiskliks bereiken de gebruikers hun doel. Conclusies uit dit onderzoek zijn: Er is wat betreft het gebruik van de ‘searchbox’, effectiviteit, efficiency en gebruiksvriendelijkheid sprake van verschillen tussen oudere en jongere websitegebruikers. Toch is leeftijd niet de verklarende variabele. Andere factoren als geslacht, opleiding en frequentie van internetgebruik zijn ook van invloed op het informatiezoekgedrag. Bovendien lijkt het erop dat er qua informatiezoekgedrag zowel binnen de groep ouderen als de groep jongeren enige variatie te constateren valt. Dit gemengde beeld doet vermoeden dat we bij Nederlandse jongere en oudere websitegebruikers eerder te maken hebben met een digitaal spectrum dan met de digitale kloof waar zo vaak over gesproken wordt.
    Original languageUndefined/Unknown
    Place of PublicationDen Haag
    PublisherLemma
    Number of pages106
    ISBN (Print)9789059315266
    Publication statusPublished - 2009

    Cite this