TY - JOUR
T1 - Naar betekenisvol formuleeronderwijs
T2 - Een kwestie van afstemming
AU - Steenbakkers, Jeroen
AU - van Rijt, Jimmy
AU - Baaijen, Veerle
AU - Stukker, Ninke
AU - Glopper, Kees De
PY - 2022/6/24
Y1 - 2022/6/24
N2 - Leerlingen krijgen doorgaans vanaf klas 3 of 4 havo/ vwo jaarlijks modules correct formuleren aangeboden. Ze leren daarbij formuleerfouten (zoals foutieve samentrekkingen en contaminaties) herkennen en verbeteren. In hoeverre sluiten deze modules aan bij de formuleerproblemen van de leerlingen? Tot voor kort kon deze vraag niet goed worden beantwoord, omdat er onvoldoende empirische gegevens waren over formuleerfouten in leerlingenteksten. Twee recente studies hebben nieuwe data aangeleverd. Het eerste deel van dit artikel bevat een overzicht van wat er inmiddels bekend is over formuleerfouten in leerlingenteksten. Het tweede deel van dit artikel presenteert ontwerpprincipes voor nieuw formuleeronderwijs. Nieuwe modules (correct) formuleren zouden zich niet moeten richten op vermeende formuleerproblemen maar op reële formuleerproblemen van leerlingen. Bovendien kunnen ze bijdragen aan de ontwikkeling van bewuste taalvaardigheid.
AB - Leerlingen krijgen doorgaans vanaf klas 3 of 4 havo/ vwo jaarlijks modules correct formuleren aangeboden. Ze leren daarbij formuleerfouten (zoals foutieve samentrekkingen en contaminaties) herkennen en verbeteren. In hoeverre sluiten deze modules aan bij de formuleerproblemen van de leerlingen? Tot voor kort kon deze vraag niet goed worden beantwoord, omdat er onvoldoende empirische gegevens waren over formuleerfouten in leerlingenteksten. Twee recente studies hebben nieuwe data aangeleverd. Het eerste deel van dit artikel bevat een overzicht van wat er inmiddels bekend is over formuleerfouten in leerlingenteksten. Het tweede deel van dit artikel presenteert ontwerpprincipes voor nieuw formuleeronderwijs. Nieuwe modules (correct) formuleren zouden zich niet moeten richten op vermeende formuleerproblemen maar op reële formuleerproblemen van leerlingen. Bovendien kunnen ze bijdragen aan de ontwikkeling van bewuste taalvaardigheid.
UR - https://research.tilburguniversity.edu/en/publications/a8729097-a4ae-4416-acf3-7b0bf1df0b57
M3 - Article
SN - 1566-2713
VL - 23
SP - 27
EP - 39
JO - Levende Talen Tijdschrift
JF - Levende Talen Tijdschrift
IS - 2
ER -