Abstract
Leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs worstelen geregeld met grammatica: ze lijken door de bank genomen maar weinig diepgaand inzicht in deze abstracte materie te verwerven. Leraren hebben op dat gebied hun eigen worsteling. Ze vinden grammatica vaak uitdagend om te onderwijzen, en worden daarbij niet geholpen door de traditionele grammaticadidactiek, die niet op conceptueel inzicht gericht is, maar hoofdzakelijk op grammaticale termen, ezelsbruggetjes en controlevragen. Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een didactiek die juist achterliggende grammaticale metaconcepten centraal stelt in plaats van traditionele ontleedtermen leidt tot veel meer grammaticaal inzicht voor leerlingen. Een ander voordeel van zo’n benadering is dat de docent er veel meer didactische mogelijkheden door krijgt. In dit artikel bespreek ik aan de hand van een voorbeeld hoe zulk grammaticaonderwijs eruitziet en wat dat betekent voor het toetsen van grammatica.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 1-8 |
Journal | Tijdschrift Taal |
Volume | 13 |
Issue number | 2 |
Publication status | Published - 28 Sept 2022 |
Externally published | Yes |