Abstract
Excursies en veldwerken zijn onmisbaar in ons vak. Het is de enige manier om het studieobject in levenden lijve te onderzoeken en te ervaren. Maar de organisatie en begeleiding kosten docenten een hoop tijd. Zie de aandacht maar eens te verdelen over uitgewaaierde veldwerkgroepjes, en uitdagende opdrachten te bedenken. Bij wijze van test gingen geografiestudenten van de Universiteit Utrecht alleen op pad met een digitale excursiegids op tablet en smartphone, zonder begeleiders dus. De bevindingen waren zeer positief: de zelfstandige, digitaal ondersteunde excursievorm maakt het onderwijs actiever en is een uitgelezen kans om excursiemateriaal te delen voor hergebruik buiten de universiteit.
Translated title of the contribution | Using mobile phones for field trip activities: The role of digital field trips for creating active and open education |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 32-34 |
Number of pages | 3 |
Journal | Geografie |
Volume | 2018 |
Issue number | 1 |
Publication status | Published - Jan 2018 |
Keywords
- geography
- education
- field trips
- mobile phone