Abstract
Wanneer je onderwijs geeft over geschiedenis - op school, de universiteit, maar ook in het museum – krijg je te maken met groepen waarin diverse perspectieven vertegenwoordigd zijn. Vanuit hun achtergrond en ervaring hebben leerlingen, studenten en museumbezoekers hun eigen kijk op actuele kwesties en soms ook op gebeurtenissen uit het verleden. Wanneer het gaat om gevoelige geschiedenissen kan dit leiden tot lastige situaties. Als gevolg van een toenemende culturele diversiteit en een maatschappelijke tendens tot polarisering lijkt dit probleem in het huidige tijdsgewricht extra te worden versterkt.
In deze sessie van het Meesterschapsteam Cultuureducatie (https://cultuureducatie.vakdidactiekgw.nl/algemene-info/) verkennen we daarom hoe inclusief je kunt en moet zijn in onderwijs over geschiedenis. In hoeverre zijn er grenzen aan het (kunnen) erkennen van meerdere perspectieven? En welke rol speelt cultureel erfgoed in deze problematiek? Versterkt het juist aanwezige spanningen of biedt het juist ook mogelijkheden? Na een inleiding over de problematiek van omgaan met gevoelige historische onderwerpen, volgt een meer theoretische reflectie op inclusiviteit in onderwijs over geschiedenis en de ethische aspecten die hieraan verbonden zijn. Aan de hand van praktijkervaringen in het lesgeven over zwarte piet zal vervolgens worden gereflecteerd op de vraag hoe maatschappelijke spanningen rondom erfgoed juist een ingang kunnen bieden om recht te doen aan een gevoelige geschiedenis.
In deze sessie van het Meesterschapsteam Cultuureducatie (https://cultuureducatie.vakdidactiekgw.nl/algemene-info/) verkennen we daarom hoe inclusief je kunt en moet zijn in onderwijs over geschiedenis. In hoeverre zijn er grenzen aan het (kunnen) erkennen van meerdere perspectieven? En welke rol speelt cultureel erfgoed in deze problematiek? Versterkt het juist aanwezige spanningen of biedt het juist ook mogelijkheden? Na een inleiding over de problematiek van omgaan met gevoelige historische onderwerpen, volgt een meer theoretische reflectie op inclusiviteit in onderwijs over geschiedenis en de ethische aspecten die hieraan verbonden zijn. Aan de hand van praktijkervaringen in het lesgeven over zwarte piet zal vervolgens worden gereflecteerd op de vraag hoe maatschappelijke spanningen rondom erfgoed juist een ingang kunnen bieden om recht te doen aan een gevoelige geschiedenis.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Historicidagen 2019 |
Subtitle of host publication | Inclusieve Geschiedenis |
Place of Publication | Groningen |
Publication status | Unpublished - 23 Aug 2019 |