Marketing van gebruikersinnovatie: Goed product verkoopt zichzelf?

    Research output: Book/ReportInaugural speechOther research output

    Abstract

    Waar het ene product flopt lijken andere producten zichzelf te verkopen, zónder enige marketinginspanning. Jeroen de Jong beargumenteert dat de bron van innovatie invloed heeft op hoe producten worden gecommercialiseerd, en op hoe nieuwe bedrijven tot stand komen. Het klassieke, producentgerichte innovatiemodel gaat uit van een gepercipieerde marktkans, waarbij een aanbieder alles in het werk stelt om anderen te bereiken. Maar als de marktvraag verkeerd is ingeschat, volstaan zelfs ruime middelen en de knapste medewerkers niet om van het product een succes te maken.
    Het gebruikersgerichte innovatiemodel draait om individuen die aanvankelijk een eigen probleem oplossen, innoveren voor hun plezier, of een vaardigheid willen leren. Gebruikersinnovaties voorzien met regelmaat in maatschappelijke behoeften en dragen bij aan het algemene welvaartsniveau. Heel nieuwe bedrijfstakken ontstaan vaak uit de innovaties van gebruikers: bijvoorbeeld 3D-printers, wetsuits en whirlpools. In zijn oratie gaat Jeroen de Jong in op de implicaties van gebruikersinnovatie voor marketingprocessen, ondernemerschap, het delen van kennis, en het overheidsbeleid.
    Original languageDutch
    PublisherUtrecht Univiversity
    Publication statusPublished - 4 Apr 2017

    Cite this