Abstract
Het Sprong STEM Manifest gaat in op drie uitdagingen die samenhangen met het specifieke karakter van het onderwijs in wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM) in het basisonderwijs. Het beschrijft de resultaten van het SPRONG STEM project. Het SPRONG STEM project was gericht op het versterken van de infrastructuur voor bèta/technisch onderwijs in Nederland door het ontwikkelen van professionele leernetwerken, waarin leraren en onderzoekers participeren. Voordat we ingaan op deze uitdagingen, schetsen we een overzicht waarin het belang van bèta/technisch onderwijs wordt aangegeven. Vanuit deze deels historische analyse richten we ons op de volgende uitdagingen: (1) het beoordelen van leerresultaten in bèta/technisch onderwijs (paragraaf 2), (2) de relatie tussen wiskunde en andere bèta/technische domeinen (paragraaf 3), en 3) datageletterdheid en maker education in bèta/technisch onderwijs (paragraaf 4). Met betrekking tot deze uitdagingen beschrijven we zowel theoretische als praktische vragen en eisen die naar voren kwamen uit professionele leernetwerken, inclusief de kritische rol van de inhoudelijke kennis van docenten. Voorbeelden uit de klas illustreren deze uitdagingen verder. Het Manifest wordt afgesloten met aanbevelingen voor verder onderzoek en curriculumontwikkeling in bèta/technisch onderwijs.
Original language | Dutch |
---|---|
Publisher | Universiteit Utrecht |
Number of pages | 17 |
Publication status | Published - 2024 |
Keywords
- mathematics education
- science education