Literatuuronderwijs ter bevordering van interculturele competentie. Een pilotonderzoek

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Hoe kan literatuuronderwijs in het vreemdetalenonderwijs interculturele ontwikkeling stimuleren? Door middel van een korte interventie in het vierde en vijfde leerjaar van het voortgezet onderwijs bij het vak Spaans, hebben wij onderzocht welke invloed een taalgerichte interculturele literatuurdidactiek heeft op de interculturele competentie van de leerlingen. De experimentele groepen kregen tien lessen op basis van CLILdidactiek, met versterkte aandacht voor verwerking van culturele inhouden door middel van spreek- en schrijfvaardigheid. In de controlegroepen werden de lessen op traditionele manier gegeven, waarbij aan de hand van begripsvragen een fictionele tekst werd gelezen. De resultaten laten zien dat de experimentele groepen een significant hogere interculturele ontwikkeling doormaakten dan de controlegroepen.
Original languageDutch
Pages (from-to)13-25
JournalLevende Talen Tijdschrift
Volume21
Issue number2
Publication statusPublished - Jun 2020

Keywords

  • literatuuronderwijs
  • interculturaliteit
  • interculturele competentie
  • talenonderwijs
  • literature education

Cite this