Leuke teksten zijn nog geen begrijpelijke teksten: Een oogbewegingsonderzoek naar de effectiviteit van verhalende leerteksten

Gerdineke van Silfhout, Jacqueline Evers-Vermeul, Ted Sanders

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Veel leerlingen in het voorgezet onderwijs vinden hun studieteksten moeilijk, lang en saai. Daarom bieden sommige educatieve uitgevers leerlingen schoolteksten aan waarin de leerstof vanuit het perspectief van een historisch of fictief personage wordt beschreven. Heeft deze verhalende insteek het gewenste effect? En leidt deze ook tot beter tekstbegrip van de leerstof? Door middel van een oogbewegingsonderzoek en begrips- en waarderingsvragen laten we zien dat dit niet het geval is. Leerlingen waarderen dergelijke teksten niet hoger en ervaren ze in sommige gevallen als moeilijker dan wanneer ze ‘basic’ schoolteksten met alleen de leerstof lezen. Bovendien onthouden leerlingen ook nog eens de verkeerde informatie. Kijken we naar het leesproces, dus naar de oogbewegingen van leerlingen, dan zien we ook hoe dat komt. Dat lichten we graag in de rest van deze bijdrage toe, waarbij we aan het eind van het artikel de vertaalslag naar leerlingen in het primair onderwijs maken.
Original languageDutch
Pages (from-to)12-21
JournalTijdschrift taal voor opleiders en onderwijsadviseurs
Volume5
Issue number8
Publication statusPublished - 2014

Cite this