Lerarenopleiders geven handen en voeten aan kwalificatie, socialisatie en subjectificatie: Een voorbeeld van een leertaak die 'samen leren' op scholen in Zuidoost-Utrecht faciliteert

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

In het kader van 'samen opleiden' op de werkplek heeft het kernteam van de aspirant-Opleidingsschool Christelijk Voortgezet Onderwijs groep Zuidoost-Utrecht (OZU) een leertaak voor studenten ontwikkeld. Het team bestaat uit lerarenopleiders (schoolopleiders en instituutsopleiders) van vijf verschillende scholen en twee lerarenopleidingen, de Hogeschool Utrecht (HU) en de Graduate School of Teaching (GST) van de Universiteit Utrecht. De ontwikkelde leertaak stuurt de samenwerking tussen studenten van de verschillende scholen en opleidingen aan. De studenten bezoeken in heterogene groepjes
qua school en opleiding een van de OZU-scholen en wisselen hun ervaringen uit. In dit hoofdstuk beschrijven we hoe we in die leertaak handen en voeten geven aan kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. We gaan achtereenvolgens in op de opleidingsvisie, de doelen, de leertaak en de eerste ervaringen van de studenten hiermee.
Original languageDutch
Title of host publicationKennisbasis Lerarenopleiders katern 6
PublisherVELON
Chapter14
Pages173-178
Number of pages6
Publication statusPublished - 2 Nov 2018

Keywords

  • leertaak
  • kwalificatie
  • socialisatie
  • subjectificatie
  • samen opleiden

Cite this