Leesstrategieën: Evidence-based of Nieuw Nederlands? Een experimentele studie in 4 vwo

L Schuppert, H.H. van den Bergh

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Lianne Schuppert en Huub van den Bergh beschrijven een experimentele studie naar effecten van verschillende leesstrategieën op het tekstbegrip van leerlingen in 4 vwo: evidence-based leesstrategieën, en leesstrategieën uit de lesmethode Nieuw Nederlands. Leerlingen aan wie de evidence-based leesstrategieën onderwezen zijn, scoren hoger op een afsluitende tekstbegriptoets dan de leerlingen die de leesstrategieën uit Nieuw Nederlands hadden geleerd. Maar een relatie tussen het toepassen van de afzonderlijke evidence-based leesstrategieën en het hogere resultaat kon niet aangetoond worden.
Original languageDutch
Pages (from-to)14-23
JournalLevende Talen Tijdschrift
Volume18
Issue number1
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • Nederlands
  • leesstrategie
  • tekstbegrip

Cite this