Leesonderwijs op afstand ten tijde van corona: wat kunnen we leren? Eindrapport van het onderzoeksproject ‘Leesonderwijs op afstand ten tijde van Corona; wat kunnen we leren?’

Translated title of the contribution: Reading education during Lockdown: lessons learned

Brigitte de Kok, Moniek Schaars, Luce Claessens

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Leesvaardigheid wordt gezien als een sleutelcompetentie voor het basisonderwijs en is een sterke voorspeller van toekomstig maatschappelijk en academisch succes. Gedurende alle jaren van het basisonderwijs wordt daarom sterk ingezet op leesonderwijs op school. De leerkracht speelt hierin een grote rol, bijvoorbeeld bij het inoefenen van de verschillende vaardigheden die bij leren lezen komen kijken. Toen de scholen in Nederland tijdelijk werden gesloten en de leerlingen noodgedwongen afstandsonderwijs volgden (van 16 maart tot 25 april 2020), dienden leerkrachten in Nederland in zeer korte tijd en zonder gedegen onderwijskundig ontwerp, hun grotendeels klassikale face-to-face onderwijs om te zetten in (digitaal) onderwijs op afstand. In dit onderzoeksproject is aan de hand van de ervaringen van leerkrachten (in opleiding) onderzocht hoe het leesonderwijs op afstand was vormgegeven en wat we hiervan kunnen leren met betrekking tot toekomstige keuzes voor afstandsonderwijs.
Translated title of the contributionReading education during Lockdown: lessons learned
Original languageDutch
Place of PublicationUtrecht
PublisherUtrecht University
Number of pages48
Publication statusPublished - 18 Feb 2021

Keywords

  • Leesonderwijs
  • Corona
  • Lockdown
  • Leerkracht

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Reading education during Lockdown: lessons learned: Eindrapport van het onderzoeksproject ‘Leesonderwijs op afstand ten tijde van Corona; wat kunnen we leren?’'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this