Abstract
Met behulp van de Vragenlijst Leerstijlen voor het Voortgezet Onderwijs (VLS-VO) zijn in dit onderzoek leerstijlen van Nederlandse en Vlaamse leerlingen vergeleken. Zowel de leerstijlcomponenten als de drie te onderscheiden leerstijlprofielen (betekenisgericht, reproductiegericht en ongericht) bleken in beide grensgebieden dezelfde opbouw en structuur te vertonen. Tussen Nederlandse en Vlaamse leerlingen bestaan echter ook duidelijke verschillen. Nederlandse leerlingen gebruiken vaker diepe en concrete en minder vaak stapsgewijze verwerkingsstrategieën, vertonen minder stuurloos leergedrag, zijn meer persoonlijk geïnteresseerd, beroeps- en certificaatgericht en minder ambivalent in hun leeroriëntatie, en hechten meer belang aan samen leren met medeleerlingen dan Vlaamse leerlingen uit de bovenbouw van het Voortgezet Onderwijs. Met behulp van de Inventory of Perceived Study Environment, de IPSE, werd zowel de feitelijke als gewenste leeromgeving zoals waargenomen door leerlingen onderzocht. Uit de vergelijkingsstudie bleek dat de feitelijke leeromgeving meer constructief en minder reproductief werd waargenomen door leerlingen in Nederland dan in Vlaanderen. De leeromgeving zoals de leerlingen deze wensen, verschilde echter niet in beide grensgebieden. De leerlingen wensen overwegend een meer constructieve en ook een minder reproductieve leeromgeving. De discrepantie tussen de door leerlingen waargenomen en gewenste leeromgeving bleek in Vlaanderen groter te zijn dan in Nederland. Het verband tussen leeromgeving en leerstijlen werd nader onderzocht door middel van Structural Equational Modelling (SEM). De resultaten van dit onderzoek bevestigen de veronderstelde relaties tussen leeromgeving en leerstijl.
Original language | Undefined/Unknown |
---|---|
Pages (from-to) | 139-155 |
Number of pages | 17 |
Journal | Pedagogische Studiën |
Volume | 83 |
Publication status | Published - 2006 |