Abstract
In deze opdracht gaat het om ontwerpactiviteiten rond een zogenaamde grondvorm. De opdracht is zo ontworpen dat:
alle deelnemende teams ermee aan de slag kunnen: de benodigde wiskundige kennis betreft symmetrie, en systematisch tellen;
de opdracht mogelijkheden biedt voor proberen, analyseren, redeneren, rekenen en ontwerpen;
alle deelnemende teams met een gemiddelde inspanning een resultaat kunnen bereiken terwijl er tegelijkertijd differentiatiemogelijkheden zijn. Met name in de resultaten van de eindopdracht A zullen er verschillen zijn in creativiteit, diepgang, representaties en het gebruik van wiskunde. Dit zijn belangrijke criteria voor de beoordeling met het oog op het wedstrijdelement;
De opdracht bestaat uit twee onderdelen: eindopdracht A, waarin de teams een overzicht moeten geven van alle echt verschillende patronen van 2 x 2 met als basis de grondvorm, en daarop een en dat moeten onderbouwen - en eindopdracht B, waarin ze een eigen ontwerp mogen maken op grond van één van de 2 x 2-patronen uit eindopdracht A, met een toelichting waarom nu net hiervoor gekozen is. De eindopdrachten worden vooraf gegaan door twee instapopdrachten, waarmee iedereen aan de slag kan. De instapopdrachten zijn bedoeld om te oriënteren op het onderwerp; eindopdracht A vergt een systematisch onderzoek, en eindopdracht B is een ontwerpopdracht waarin de leerlingen hun creativiteit kwijt kunnen.
Deze opdracht is gebruikt voor de Onderbouw Wiskunde Dag 2014
alle deelnemende teams ermee aan de slag kunnen: de benodigde wiskundige kennis betreft symmetrie, en systematisch tellen;
de opdracht mogelijkheden biedt voor proberen, analyseren, redeneren, rekenen en ontwerpen;
alle deelnemende teams met een gemiddelde inspanning een resultaat kunnen bereiken terwijl er tegelijkertijd differentiatiemogelijkheden zijn. Met name in de resultaten van de eindopdracht A zullen er verschillen zijn in creativiteit, diepgang, representaties en het gebruik van wiskunde. Dit zijn belangrijke criteria voor de beoordeling met het oog op het wedstrijdelement;
De opdracht bestaat uit twee onderdelen: eindopdracht A, waarin de teams een overzicht moeten geven van alle echt verschillende patronen van 2 x 2 met als basis de grondvorm, en daarop een en dat moeten onderbouwen - en eindopdracht B, waarin ze een eigen ontwerp mogen maken op grond van één van de 2 x 2-patronen uit eindopdracht A, met een toelichting waarom nu net hiervoor gekozen is. De eindopdrachten worden vooraf gegaan door twee instapopdrachten, waarmee iedereen aan de slag kan. De instapopdrachten zijn bedoeld om te oriënteren op het onderwerp; eindopdracht A vergt een systematisch onderzoek, en eindopdracht B is een ontwerpopdracht waarin de leerlingen hun creativiteit kwijt kunnen.
Deze opdracht is gebruikt voor de Onderbouw Wiskunde Dag 2014
Translated title of the contribution | Quilt: Contest mathematics lower secondary education |
---|---|
Original language | Dutch |
Type | teaching materials |
Media of output | Web/PDF |
Publisher | Freudenthal instituut |
Number of pages | 12 |
Place of Publication | Utrecht |
Volume | 4 |
Publication status | Published - 1 Feb 2014 |
Publication series
Name | Wiskunde in Teams |
---|---|
Publisher | Freudenthal Instituut, Universiteit Utrecht |
Keywords
- mathematics education
- secondary education