Kwaliteitscriteria voor praktijkgericht onderwijsonderzoek

S.E.A. Vrancken, G.T. Prins, L.H. Bronkhorst, W. Kuiper

Research output: Contribution to conferenceAbstractOther research output

Abstract

Praktijkgericht onderwijsonderzoek wordt gezien als een antwoord op aansluitingsproblemen tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk. Er worden echter regelmatig vraagtekens gezet bij de kwaliteit van praktijkgericht onderzoek, omdat het slechts in beperkte mate voldoet aan algemeen geldende kwaliteitscriteria voor onderwijsonderzoek. Echter, als praktijkgericht onderzoek de aansluiting tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk moet verbeteren en zowel wetenschappelijke als praktische resultaten moet opleveren, dan kan beargumenteerd worden dat er behoefte is aan een nieuwe set kwaliteitscriteria. Het doel van dit onderzoek is het opstellen van een coherent raamwerk van kwaliteitscriteria voor praktijkgericht onderwijsonderzoek gebaseerd op een tweezijdig perspectief, zowel vanuit onderwijsonderzoek als onderwijspraktijk. In dit rondetafelgesprek gaan we in op de perceptie, volledigheid en prioritering van kwaliteitscriteria voor praktijkgericht onderzoek vanuit het perspectief van onderwijsonderzoek.
Original languageDutch
Publication statusUnpublished - 2015
EventOnderwijs Research Dagen - Leiden, Netherlands
Duration: 17 Jun 201519 Jun 2015

Conference

ConferenceOnderwijs Research Dagen
Country/TerritoryNetherlands
CityLeiden
Period17/06/1519/06/15

Cite this