Abstract
Een groep experts op het gebied van reken-wiskundeonderwijs op de pabo heeft nieuwe kwaliteitscriteria geformuleerd en voorzien van concrete voorbeelden uit de hedendaagse lerarenopleiding. De geactualiseerde kwaliteitscriteria kunnen ingezet worden bij het ontwerpen, evalueren en verbeteren van opleidingsonderwijs rekenen-wiskunde.
In 1995 ontwikkelde en beschreef een groep experts op het gebied van reken-wiskundeonderwijs op de pabo kwaliteitscriteria voor opleidingsonderwijs rekenen-wiskunde. Onlangs, ruim 25 jaar later, nam de volgende generatie specialisten op dit terrein het initiatief om een update te maken.
In dit artikel wordt dit uitgewerkt en geïllustreerd aan de hand van een kort lesfragment uit de lerarenopleiding. Maar ook voor het evalueren van grote stukken opleidingsonderwijs kunnen de criteria een bruikbaar instrument vormen. De toekomst zal leren hoe lang deze gemoderniseerde versie weer mee zal gaan.
In 1995 ontwikkelde en beschreef een groep experts op het gebied van reken-wiskundeonderwijs op de pabo kwaliteitscriteria voor opleidingsonderwijs rekenen-wiskunde. Onlangs, ruim 25 jaar later, nam de volgende generatie specialisten op dit terrein het initiatief om een update te maken.
In dit artikel wordt dit uitgewerkt en geïllustreerd aan de hand van een kort lesfragment uit de lerarenopleiding. Maar ook voor het evalueren van grote stukken opleidingsonderwijs kunnen de criteria een bruikbaar instrument vormen. De toekomst zal leren hoe lang deze gemoderniseerde versie weer mee zal gaan.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 41-53 |
Number of pages | 13 |
Journal | Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek |
Volume | 42 |
Issue number | 4 |
Publication status | Published - 16 Mar 2023 |