Abstract
Kinderen met spraakontwikkelingsstoornissen (SOS) zijn minder goed verstaanbaar dan kinderen met een typische spraakontwikkeling. Dit kan leiden tot participatieproblemen en frustratie in het dagelijks leven. Het is belangrijk om naast het meten van het percentage consonanten correct (PCC) en het in kaart brengen van het fonologisch systeem ook de verstaanbaarheid in het dagelijks leven te betrekken bij de diagnostiek en evaluatie van behandeling. De Schaal voor verstaanbaarheid in context (ICS-NL) is hiervoor een geschikt instrument. In het promotieonderzoek SPEECH van de Hogeschool Utrecht/Universiteit Utrecht is het gebruik van de ICS-NL onderzocht.
Vroege interventie is belangrijk om de spraakontwikkeling te ondersteunen. Bij de NSDSK en bij Auris zijn twee verschillende aanpakken onderzocht om de kinderen met SOS en TOS te helpen zich sneller verstaanbaar te maken. Bij de NSDSK is gedurende 6 maanden in een aparte behandelgroep intensief aanbod gegeven gericht op de kinderen met ernstige SOS en expressieve TOS. Bij Auris is het effect onderzocht van het toevoegen van een groepsinterventie door pedagogisch behandelaren aan de individuele logopedie op de behandelgroepen voor kinderen met TOS.
In deze presentatie delen we wat we weten over hoe ouders de vragen van de ICS-NL interpreteren en we bespreken de uitkomsten van het onderzoek naar de twee interventies. Tot slot bespreken we de toepassing van onze resultaten bij het onderzoek en behandeling van jonge kinderen met SOS.
Vroege interventie is belangrijk om de spraakontwikkeling te ondersteunen. Bij de NSDSK en bij Auris zijn twee verschillende aanpakken onderzocht om de kinderen met SOS en TOS te helpen zich sneller verstaanbaar te maken. Bij de NSDSK is gedurende 6 maanden in een aparte behandelgroep intensief aanbod gegeven gericht op de kinderen met ernstige SOS en expressieve TOS. Bij Auris is het effect onderzocht van het toevoegen van een groepsinterventie door pedagogisch behandelaren aan de individuele logopedie op de behandelgroepen voor kinderen met TOS.
In deze presentatie delen we wat we weten over hoe ouders de vragen van de ICS-NL interpreteren en we bespreken de uitkomsten van het onderzoek naar de twee interventies. Tot slot bespreken we de toepassing van onze resultaten bij het onderzoek en behandeling van jonge kinderen met SOS.
Original language | Dutch |
---|---|
Publication status | Published - 6 Mar 2020 |
Event | TaalStaal 2020 - Theater de Kom, Nieuwegein, Netherlands Duration: 6 Mar 2020 → 6 Mar 2020 https://www.taalstaal.nl |
Conference
Conference | TaalStaal 2020 |
---|---|
Country/Territory | Netherlands |
City | Nieuwegein |
Period | 6/03/20 → 6/03/20 |
Internet address |