Abstract
Met het verschijnen van de ontwikkelingsvisie (2013) voor het havengebied van Moerdijk is de ruimtelijke impact van binnenhavens nadrukkelijk op de beleidsagenda gezet, gezien de lokale ophef die ontstond rond de planvorming in Moerdijk. Ook worden binnenhavens in de academische literatuur vaker gezien als efficiënte transportverbindingen in een context van mondiaal goederenvervoer. Toch blijft de positionering van binnenhavens beperkt tot een
voornamelijk transport-georiënteerd perspectief met een focus op de relatie van maritieme havens met binnenhavens. Hierbij is relatief weinig aandacht voor een onafhankelijke strategie van binnenhavens in de regio en in de keten. In dit artikel wordt voorgesteld dat een alternatieve benadering van binnenhavens een gelijke behandeling verdient. Als aanvulling op de transportdimensie pleiten wij voor gelijkwaardige aandacht voor de ruimtelijke, economische en institutionele dimensies van binnenhavens. Daarmee wordt het (maritieme) concept van
conflicten tussen haven en stad (‘port-city challenges’) theoretisch ingebed in de context van binnenhavens – wat het doel is van dit artikel. In dit artikel wordt een kwalitatieve analyse gemaakt van het eigen beleid van acht Nederlandse binnenhavens. De resultaten tonen aan dat de beleidsaandacht voor ruimteconflicten rond binnenhavens veelal beperkt is. Dit komt
voornamelijk tot uitdrukking in het voorkomen van wederzijds uitsluitend ruimtegebruik in het merendeel van de geselecteerde case studie gebieden, waarop niet of nauwelijks gereageerd wordt in relevante beleidsplannen van de betrokken overheden. Ook ontbreekt het vaak aan beleidsstrategieën om doortastend met deze ruimteconflicten rond binnenhavens om te gaan. Een
positieve uitzondering die in enkele cases waargenomen is betreft een proactieve houding ten aanzien van (her-)bestemming, waardoor functieconflicten bij de ruimtelijke ontwikkeling van binnenhavens effectief afgestemd kunnen worden.
voornamelijk transport-georiënteerd perspectief met een focus op de relatie van maritieme havens met binnenhavens. Hierbij is relatief weinig aandacht voor een onafhankelijke strategie van binnenhavens in de regio en in de keten. In dit artikel wordt voorgesteld dat een alternatieve benadering van binnenhavens een gelijke behandeling verdient. Als aanvulling op de transportdimensie pleiten wij voor gelijkwaardige aandacht voor de ruimtelijke, economische en institutionele dimensies van binnenhavens. Daarmee wordt het (maritieme) concept van
conflicten tussen haven en stad (‘port-city challenges’) theoretisch ingebed in de context van binnenhavens – wat het doel is van dit artikel. In dit artikel wordt een kwalitatieve analyse gemaakt van het eigen beleid van acht Nederlandse binnenhavens. De resultaten tonen aan dat de beleidsaandacht voor ruimteconflicten rond binnenhavens veelal beperkt is. Dit komt
voornamelijk tot uitdrukking in het voorkomen van wederzijds uitsluitend ruimtegebruik in het merendeel van de geselecteerde case studie gebieden, waarop niet of nauwelijks gereageerd wordt in relevante beleidsplannen van de betrokken overheden. Ook ontbreekt het vaak aan beleidsstrategieën om doortastend met deze ruimteconflicten rond binnenhavens om te gaan. Een
positieve uitzondering die in enkele cases waargenomen is betreft een proactieve houding ten aanzien van (her-)bestemming, waardoor functieconflicten bij de ruimtelijke ontwikkeling van binnenhavens effectief afgestemd kunnen worden.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 98-123 |
Journal | Tijdschrift Vervoerswetenschap |
Volume | 51 |
Issue number | 3 |
Publication status | Published - 2015 |
Keywords
- beleidsstrategieën
- binnenhaven
- havenontwikkeling
- ruimteconflicten
- zonering