Abstract
Het beoordelen van schrijfvaardigheid is een complexe
materie. Om de schrijfontwikkeling van leerlingen
te kunnen volgen is er behoefte aan een
valide en betrouwbaar instrument. Mogelijk kan de
meerkeuzetoets hiervoor ingezet worden: op het eerste
gezicht kan met deze toetsvorm snel en betrouwbaar
gemeten worden. In dit onderzoek zijn de scores op
een meerkeuzetoets schrijfvaardigheid vergeleken met
de globale schaalbeoordeling van acht opstellen van
dezelfde groep basisschoolleerlingen. Er kan geen
positief verband aangetoond worden, met uitzondering
van het onderdeel spelling.
materie. Om de schrijfontwikkeling van leerlingen
te kunnen volgen is er behoefte aan een
valide en betrouwbaar instrument. Mogelijk kan de
meerkeuzetoets hiervoor ingezet worden: op het eerste
gezicht kan met deze toetsvorm snel en betrouwbaar
gemeten worden. In dit onderzoek zijn de scores op
een meerkeuzetoets schrijfvaardigheid vergeleken met
de globale schaalbeoordeling van acht opstellen van
dezelfde groep basisschoolleerlingen. Er kan geen
positief verband aangetoond worden, met uitzondering
van het onderdeel spelling.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 31-41 |
Journal | Levende Talen |
Volume | 14 |
Issue number | 2 |
Publication status | Published - 2013 |
Keywords
- schrijfvaardigheid
- meetinstrument