Abstract
Overheidsinspecties kunnen de werkgever verzoeken zelf onderzoek te doen na melding van een calamiteit of bedrijfsongeval.3
De werkgever hoort dan
de betrokkenen in plaats van een inspecteur.4
Het calamiteitenrapport blijkt vervolgens te kunnen worden gebruikt als bewijsmiddel in een strafzaak tegen
een betrokkene.5, 6 Dit werpt een drempel op voor de
werknemer om mee te werken aan het onderzoek7
en zou een schending van het nemo-teneturbeginsel (het recht tegen gedwongen zelfbeschuldiging)
kunnen zijn omdat de werknemer een spreekplicht
heeft.8
In dit artikel wordt onderzocht of er sprake
is van een schending van het nemo-teneturbeginsel
door de gedwongen medewerking aan het werkgeversonderzoek en wat de oplossing zou kunnen zijn.
De werkgever hoort dan
de betrokkenen in plaats van een inspecteur.4
Het calamiteitenrapport blijkt vervolgens te kunnen worden gebruikt als bewijsmiddel in een strafzaak tegen
een betrokkene.5, 6 Dit werpt een drempel op voor de
werknemer om mee te werken aan het onderzoek7
en zou een schending van het nemo-teneturbeginsel (het recht tegen gedwongen zelfbeschuldiging)
kunnen zijn omdat de werknemer een spreekplicht
heeft.8
In dit artikel wordt onderzocht of er sprake
is van een schending van het nemo-teneturbeginsel
door de gedwongen medewerking aan het werkgeversonderzoek en wat de oplossing zou kunnen zijn.
Original language | Dutch |
---|---|
Article number | 47 |
Pages (from-to) | 26-31 |
Number of pages | 6 |
Journal | ArbeidsRecht |
Volume | 2019 |
Issue number | 47 |
Publication status | Published - 2019 |