Abstract
Het ABC werkt veel op scholen voor voortgezet onderwijs aan burgerschapsvaardigheden bij leerlingen. Het ABC merkt dat de discussie in lagere onderwijsvormen (VMBO) heel anders verloopt dan in de hogere onderwijsvormen (VWO). Op het VMBO is er veel emotie, bij VWO meer ratio. Er lijkt bij VMBO-leerlingen minder ruimte voor ‘grijs denken’, zij denken eerder in termen van zwart-wit, goed of fout. Het ABC vraagt zich af of denken in grijstinten, of omgaan met dilemma’s, aan te leren is bij leerlingen met een laag IQ of in de lagere onderwijsniveaus, of dat hier grenzen aan zijn. Het ABC wil om polarisatie en vatbaarheid voor radicalisering tegen te gaan in gaan zetten juist in zetten op dit ‘grijs denken’.Vraag aan KeTJA: Is er een bepaald IQ nodig om grijs te kunnen zien of denken, om te kunnen/leren betwijfelen?Deze vraag is beantwoord door Inge Wissink van de Universiteit van Amsterdam ([email protected]).
Original language | Dutch |
---|---|
Place of Publication | Amsterdam |
Publisher | NEJA Kennisportaal |
Publication status | Published - Nov 2016 |
Keywords
- intellectual disabilities
- moral development