Abstract
Visuele perceptie wijkt niet zelden af van de werkelijkheid. Dus hoe betrouwbaar is de informatie die mensen waarnemen eigenlijk? Tijdens haar oratie op maandag 8 april zet prof. Susan te Pas de toehoorders steeds op het verkeerde been. Welke stip is groter? Welk vakje op het schaakbord is lichter van kleur? Aan de hand van de voorbeelden illustreert de hoogleraar hoe zeer de context waarin informatie wordt aangeboden van belang is voor het verwerken ervan. En dat geldt zeker ook in het onderwijs. Te Pas schenkt de aanwezigen ‘inzicht in zicht'.
"De titel van mijn leerstoel Cognitieve psychologie van het hoger onderwijs combineert de twee mooiste aspecten van mijn werk; aan de ene kant inzicht verkrijgen in het zien en aan de andere kant het binnen bereik halen van inzicht, in mijn geval voor studenten in het hoger onderwijs."
Original language | Dutch |
---|---|
Place of Publication | Utrecht |
Publisher | Utrecht University |
Number of pages | 28 |
Publication status | Published - 8 Apr 2013 |