Interdisciplinariteit en Objectiviteit: Over de noodzaak van theorie in interdisciplinair onderwijs

Niels van Miltenburg*

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Interdisciplinair onderwijs is vaak gericht op de uitvoering van een interdisciplinair onderzoek zonder al te veel aandacht voor een theoretisch begrip van wat interdisciplinariteit is en verondersteld. In dit paper beargumenteer ik dat dit gebrek aan reflectie op interdisciplinariteit ertoe kan leiden dat studenten te sterk vasthouden aan hun eigen disciplinaire perspectief, wat daadwerkelijke interdisciplinariteit in de weg staat. Ik zal pogen dit probleem het hoofd te bieden door een theoretisch kader schetsen dat leidt tot een beter begrip van interdisciplinariteit en studenten zo de handvaten geeft om hun eigen vakgebied daadwerkelijk te overstijgen.
Original languageDutch
Pages (from-to)204-217
Number of pages14
JournalTijdschrift voor Hoger Onderwijs
Volume41
Issue number3
DOIs
Publication statusPublished - 12 Dec 2023

Keywords

  • Interdisciplinariteit
  • Objectiviteit
  • Epistemisch Pluralisme
  • Perspectief
  • Relativisme

Cite this