Abstract
Interdisciplinair onderwijs is vaak gericht op de uitvoering van een interdisciplinair onderzoek zonder al te veel aandacht voor een theoretisch begrip van wat interdisciplinariteit is en verondersteld. In dit paper beargumenteer ik dat dit gebrek aan reflectie op interdisciplinariteit ertoe kan leiden dat studenten te sterk vasthouden aan hun eigen disciplinaire perspectief, wat daadwerkelijke interdisciplinariteit in de weg staat. Ik zal pogen dit probleem het hoofd te bieden door een theoretisch kader schetsen dat leidt tot een beter begrip van interdisciplinariteit en studenten zo de handvaten geeft om hun eigen vakgebied daadwerkelijk te overstijgen.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 204-217 |
Number of pages | 14 |
Journal | Tijdschrift voor Hoger Onderwijs |
Volume | 41 |
Issue number | 3 |
DOIs | |
Publication status | Published - 12 Dec 2023 |
Keywords
- Interdisciplinariteit
- Objectiviteit
- Epistemisch Pluralisme
- Perspectief
- Relativisme