Abstract
De vernieuwing van het bètatechnisch onderwijs is
binnen het voortgezet onderwijs op het ogenblik de
meest populaire vernieuwing.Dat heeft resultaat: steeds
meer leerlingen kiezen een bètaprofiel.
Deze brochure gaat over de vraag hoe op havo/vwo-scholen
de vernieuwing van het bètatechnisch onderwijs op
gang komt en tot een nieuw onderwijsaanbod voor leerlingen
leidt. De brochure informeert de lezer over factoren
die er bij een vernieuwing toe doen. De beschrijvingen,
aan de hand van een casus, leiden tot handreikingen die
bruikbaar zijn voor docenten en rectoren die verantwoordelijk
zijn voor soortgelijke schoolvernieuwingen.
De casus betreft de ontwikkeling van het technasium op
vijftien havo/vwo-scholen. In het technasium wordt het
nieuwe schoolvak Onderzoeken en Ontwerpen (O&O) ontwikkeld,
twee vaardigheden die essentieel zijn voor de
bètaberoepspraktijk. De intentie is leerlingen vertrouwd
te laten raken met beroeps- en praktijksituaties en hun
interesse te wekken voor het bètatechnisch onderwijs in
de vorm van projectonderwijs.
Original language | Undefined/Unknown |
---|---|
Place of Publication | Utrecht |
Publisher | Oberon |
Number of pages | 38 |
Publication status | Published - 2008 |