Abstract
Beschrijven van impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek is complex door gebrek aan een gestructureerde conceptualisering van het begrip “impact”. Het doel van dit onderzoek is verheldering van de betekenis van impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek vanuit een tweezijdig perspectief waarbij zowel impact op onderwijspraktijk als onderwijswetenschappen wordt meegenomen. Er wordt een conceptueel raamwerk opgesteld op basis van literatuur en beoogde en gerealiseerde impact van praktijkgericht onderwijsonderzoek uitgevoerd door elf postdoc docentonderzoekers in voortgezet onderwijs. Eerste resultaten laten drie dimensies van impact zien: (a) scope, beschrijft wie wordt beïnvloed en wat veranderd; (b) aard, beschrijft het soort verandering; (c) gradatie, beschrijft de (subjectieve) grootte van verandering; en (d) duurzaamheid beschrijft het verloop van impact in de tijd.
Translated title of the contribution | Impact of practice-oriented educational research by teacher-researchers: a conceptual framework |
---|---|
Original language | Dutch |
Publication status | Unpublished - 29 Jun 2017 |
Event | Onderwijs Research Dagen - University of Antwerp, Antwerp, Belgium Duration: 28 Jun 2017 → 30 Jun 2017 Conference number: 2017 |
Conference
Conference | Onderwijs Research Dagen |
---|---|
Abbreviated title | ORD |
Country/Territory | Belgium |
City | Antwerp |
Period | 28/06/17 → 30/06/17 |