Abstract
In dit rapport wordt besproken hoe Mentoring Urban Talent bij kan dragen aan het schoolsucces van leerlingen in de derde klas van het vwo en gymnasium in Rotterdam en Amsterdam. In Mentoring Urban Talent werden studentmentoren aan leerlingen gekoppeld, waarmee beoogden bij te dragen aan de
sociaal-emotionele, cognitieve en identiteitsontwikkeling van leerlingen. Met kwantitatieve en kwalitatieve methoden onderzochten we de effecten van mentoring op gevoel van verbondenheid met school, motivatie, netwerk oriëntatie (houding t.o.v. (academisch) hulp vragen) en geloof in eigen kunnen. Trends in de data lijken te wijzen op een bufferend effect van mentoring. Ook uit de interviews blijkt dat mentees ervaren dat mentoring bijdraagt aan hun schoolsucces, voornamelijk door het vergroten van hun motivatie. Suggesties
voor vervolgonderzoek betreffen de uitvoer van het programma en het in meer detail onderzoeken van de bijdrage van overeenkomsten tussen mentor en mentee voor de verschillende uitkomsten.
sociaal-emotionele, cognitieve en identiteitsontwikkeling van leerlingen. Met kwantitatieve en kwalitatieve methoden onderzochten we de effecten van mentoring op gevoel van verbondenheid met school, motivatie, netwerk oriëntatie (houding t.o.v. (academisch) hulp vragen) en geloof in eigen kunnen. Trends in de data lijken te wijzen op een bufferend effect van mentoring. Ook uit de interviews blijkt dat mentees ervaren dat mentoring bijdraagt aan hun schoolsucces, voornamelijk door het vergroten van hun motivatie. Suggesties
voor vervolgonderzoek betreffen de uitvoer van het programma en het in meer detail onderzoeken van de bijdrage van overeenkomsten tussen mentor en mentee voor de verschillende uitkomsten.
Original language | Dutch |
---|---|
Publisher | NRO |
Number of pages | 38 |
Publication status | Published - Aug 2022 |