Abstract
Op veel Nederlandse scholen neemt de etnisch-culturele diversiteit van de
leerlingenpopulatie toe en dat vraagt specifieke docentkennis en -vaardigheden. In dit
mixed-method onderzoek vroegen wij 74 (aanstaande en zittende) VO-docenten of zij
zich voldoende toegerust voelen om Cultureel Responsief Les te geven (CRL) in etnischcultureel diverse klassen. De resultaten laten zien dat zowel docenten die al lesgeven
als docenten-in-opleiding zich redelijk bekwaam voelen in CRL als geheel, maar
minder in de deelconstructen van CRL die passen bij een ‘asset based benadering’.
Zittende docenten voelen zich bekwamer in CRL dan docenten in opleiding, wat zij
met name aan werkervaring toeschrijven. De docenten-in-opleiding geven aan dat zij
meer aandacht in het curriculum van de lerarenopleiding voor CRL zouden
waarderen. Zij zouden ook meer willen oefenen door middel van stages in etnischcultureel diverse klassen. De resultaten hebben implicaties voor lerarenopleidingen.
Gebaseerd op de bevindingen doen wij in dit artikel aanbevelingen om CRL in het
curriculum van de lerarenopleiding een steviger plaats te geven en actief
partnerschappen voor opleiden aan te gaan met scholen met een etnisch-cultureel
diverse leerlingpopulatie.
leerlingenpopulatie toe en dat vraagt specifieke docentkennis en -vaardigheden. In dit
mixed-method onderzoek vroegen wij 74 (aanstaande en zittende) VO-docenten of zij
zich voldoende toegerust voelen om Cultureel Responsief Les te geven (CRL) in etnischcultureel diverse klassen. De resultaten laten zien dat zowel docenten die al lesgeven
als docenten-in-opleiding zich redelijk bekwaam voelen in CRL als geheel, maar
minder in de deelconstructen van CRL die passen bij een ‘asset based benadering’.
Zittende docenten voelen zich bekwamer in CRL dan docenten in opleiding, wat zij
met name aan werkervaring toeschrijven. De docenten-in-opleiding geven aan dat zij
meer aandacht in het curriculum van de lerarenopleiding voor CRL zouden
waarderen. Zij zouden ook meer willen oefenen door middel van stages in etnischcultureel diverse klassen. De resultaten hebben implicaties voor lerarenopleidingen.
Gebaseerd op de bevindingen doen wij in dit artikel aanbevelingen om CRL in het
curriculum van de lerarenopleiding een steviger plaats te geven en actief
partnerschappen voor opleiden aan te gaan met scholen met een etnisch-cultureel
diverse leerlingpopulatie.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 1-19 |
Journal | Tijdschrift voor Lerarenopleiders |
Volume | 44 |
Issue number | 1 |
Publication status | Published - 2023 |