@inproceedings{da7a88eb64b140d2bc6c587e282a8619,
title = "Hoe lezen ze po{\"e}zie in vergelijking met proza?",
abstract = "Uit internationaal onderzoek en de actuele onderwijspraktijk blijkt dat beginnende lezers van po{\"e}zie vaak niet meer begrijpen dan wat er letterlijk in de tekst staat. Jammer, want in tegenstelling tot zakelijk proza, lokt po{\"e}zie juist meerdere betekenissen uit. Over de manier waarop po{\"e}zie wordt gelezen en begrepen in vergelijking met proza is nauwelijks kennis beschikbaar. We presenteren daarom kort inzichten uit een recent vergelijkend leesonderzoek in vwo-3, vwo-5 en onder eerstejaars docenten Nederlands-in-opleiding, waarin hun leesaanpak en -begrip voor proza en po{\"e}zie is onderzocht. Vervolgens gaan we na wat dit kan betekenen voor je onderwijspraktijk.",
keywords = "leesbegrip, leesproces, antwoordproces, havo / vwo",
author = "Corina Breukink",
year = "2018",
month = oct,
day = "30",
language = "Dutch",
booktitle = "Als je om je goed om je heenkijkt ...",
}