Abstract
Uit internationaal onderzoek en de actuele onderwijspraktijk blijkt dat beginnende lezers van poëzie vaak niet meer begrijpen dan wat er letterlijk in de tekst staat. Jammer, want in tegenstelling tot zakelijk proza, lokt poëzie juist meerdere betekenissen uit.
Over de manier waarop poëzie wordt gelezen en begrepen in vergelijking met proza is nauwelijks kennis beschikbaar. We presenteren daarom kort inzichten uit een recent vergelijkend leesonderzoek in vwo-3, vwo-5 en onder eerstejaars docenten Nederlands-in-opleiding, waarin hun leesaanpak en -begrip voor proza en poëzie is onderzocht. Vervolgens gaan we na wat dit kan betekenen voor je onderwijspraktijk.
Over de manier waarop poëzie wordt gelezen en begrepen in vergelijking met proza is nauwelijks kennis beschikbaar. We presenteren daarom kort inzichten uit een recent vergelijkend leesonderzoek in vwo-3, vwo-5 en onder eerstejaars docenten Nederlands-in-opleiding, waarin hun leesaanpak en -begrip voor proza en poëzie is onderzocht. Vervolgens gaan we na wat dit kan betekenen voor je onderwijspraktijk.
Original language | Dutch |
---|---|
Title of host publication | Als je om je goed om je heenkijkt ... |
Subtitle of host publication | Symposium 'Poëzie in de klas' |
Publication status | Published - 30 Oct 2018 |
Keywords
- leesbegrip
- leesproces
- antwoordproces
- havo / vwo