Abstract
Vrij lezen is een activiteit die op veel scholen in Nederland te vinden is. Leerlingen lezen daarbij geheel zelfstandig in een zelfgekozen boek, van een kwartier tot een half uur per dag. Het doel is om daarmee zowel de leesmotivatie als de leesvaardigheid te stimuleren. Toch blijkt dit niet bij alle leerlingen tot de gewenste effecten te leiden. Leerlingen doen bijvoorbeeld wel of ze lezen, maar ze lezen niet echt. Welke toevoegingen aan vrij lezen zouden ervoor kunnen zorgen dat het toch voor alle leerlingen werkt? Decennia lang wordt hier al onderzoek naar gedaan. Merke en collega’s (2024) kwamen op het idee om al die onderzoeken eens op een rij te zetten met de wens om na een grondige analyse, een zogenoemde meta-analyse, conclusies te kunnen trekken.
Translated title of the contribution | How to achieve more during sustained silent reading? |
---|---|
Original language | Dutch |
Title of host publication | Voor u gelezen in 2024 |
Subtitle of host publication | Samenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek |
Editors | Jacqueline Evers-Vermeul |
Place of Publication | Rotterdam |
Publisher | Kenniscentrum Begrijpend Lezen |
Pages | 33-41 |
Publication status | Published - 2025 |