Hoe kun je met vrij lezen meer effect bereiken?

Translated title of the contribution: How to achieve more during sustained silent reading?

Paul de Maat, J. Evers-Vermeul

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingConference contributionProfessional

Abstract

Vrij lezen is een activiteit die op veel scholen in Nederland te vinden is. Leerlingen lezen daarbij geheel zelfstandig in een zelfgekozen boek, van een kwartier tot een half uur per dag. Het doel is om daarmee zowel de leesmotivatie als de leesvaardigheid te stimuleren. Toch blijkt dit niet bij alle leerlingen tot de gewenste effecten te leiden. Leerlingen doen bijvoorbeeld wel of ze lezen, maar ze lezen niet echt. Welke toevoegingen aan vrij lezen zouden ervoor kunnen zorgen dat het toch voor alle leerlingen werkt? Decennia lang wordt hier al onderzoek naar gedaan. Merke en collega’s (2024) kwamen op het idee om al die onderzoeken eens op een rij te zetten met de wens om na een grondige analyse, een zogenoemde meta-analyse, conclusies te kunnen trekken.
Translated title of the contributionHow to achieve more during sustained silent reading?
Original languageDutch
Title of host publicationVoor u gelezen in 2024
Subtitle of host publicationSamenvattingen van actueel internationaal wetenschappelijk onderzoek
EditorsJacqueline Evers-Vermeul
Place of PublicationRotterdam
PublisherKenniscentrum Begrijpend Lezen
Pages33-41
Publication statusPublished - 2025

Fingerprint

Dive into the research topics of 'How to achieve more during sustained silent reading?'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this