Hoe goed detecteert het brein signalen in (semi-autonoom) rijden?

Translated title of the contribution: How well does the brain detect signals in (semi-autonomous) driving?

C.P. Janssen, R.M.A. van der Heiden, Lotte E.S. Hardeman, Keri Mans

Research output: Contribution to conferenceAbstractOther research output

Abstract

In semi-autonome auto’s worden sommige verkeershandelingen automatisch uitgevoerd, maar is er af en toe ook een overdracht van de besturing naar de mens. Een veilige overdracht vereist een goede signalering vanuit de auto, door middel van bijvoorbeeld auditieve alarmen. In eerder onderzoek is de ontvankelijkheid van mensen voor auditieve alarmen tijdens het rijden gemeten door middel van EEG ERP (Wester et al., 2008). Specifieke ERP-componenten (frontale P3a) die de reactie op onverwachte auditieve stimuli reflecteren (oddball taak) zijn minder sterk tijdens rijden ten opzichte van stilstand als de bestuurder passief luistert (Wester et al., 2008). Een interpretatie is dat mensen minder ontvankelijk zijn voor informatie door de mentale belasting die het rijden geeft. De vraag is hoe belastend semi-autonoom rijden is en hoe dit de audio detectie beïnvloedt. In een desktop-based rijsimulator moesten 18 proefpersonen in een binnen- proefpersoon manipulatie: zelf rijden, kijken naar een video van een rit (autonoom), of kijken naar een screenshot (stationair). De helft van de proefpersonen moest af en toe op een knop drukken (actieve groep; bij het horen van een deviante toon), de andere helft niet (passief). Ondertussen werd de ERP-response op de auditieve oddball stimuli gemeten. De procedure en data-analyse volgden zo veel mogelijk Wester et al (2008). Resultaten laten zien dat de P3a amplitude lager is tijdens het zelf rijden dan tijdens stationair in de passieve groep (cf. Wester et al., 2008) In de autonome conditie lag de amplitude van de P3a hier tussen in. In de actieve groep was er geen verschil. Dit suggereert dat mensen niet optimaal ontvankelijk zijn voor informatie in autonoom rijden als de audiosignalen passief behandeld worden. De verwachting is dat mensen zich meer afleiden in geautomatiseerde systemen (de Winter, Happee, Martens, & Stanton, 2014). We onderzoeken daarom op dit moment hoe de ERP signalen (en ontvankelijkheid van informatie) veranderen als mensen andere taken doen tijdens autonoom rijden. Daarnaast onderzoeken we wat effectieve manieren zijn om audio waarschuwingen aan te bieden in meer praktische situaties, zie van der Heiden, Iqbal, & Janssen (2017).
Translated title of the contributionHow well does the brain detect signals in (semi-autonomous) driving?
Original languageDutch
Publication statusPublished - 2017
EventVerkeersgedragdag - The Hague, Netherlands
Duration: 5 Apr 20175 Apr 2017
http://www.deverkeersgedragdag.nl/

Conference

ConferenceVerkeersgedragdag
Country/TerritoryNetherlands
CityThe Hague
Period5/04/175/04/17
Internet address

Keywords

  • autonomous driving
  • semi-autonomous driving
  • distraction
  • attention
  • ERP
  • EEG

Fingerprint

Dive into the research topics of 'How well does the brain detect signals in (semi-autonomous) driving?'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this