Abstract
Op 22 oktober 2020 hield het Vlaams Forum Onderwijsonderzoek een digitale
studiedag. De aanleidingen hiervoor was tweeledig. (1) Enerzijds werden de rol en het opzet van het Vlaams Forum Onderwijsonderzoek, de Vlaamse tegenhanger van de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) door een nieuw bestuur herdacht. Een nieuwe beleidskeuze is om, onder meer met studiedagen en seminaries, tegemoet te komen aan de vraag van de groeiende groep onderwijsonderzoekers aan hogescholen naar laagdrempelige fora waar
onderwijskundig (praktijk-)onderzoek kan gedeeld en besproken worden. Daartoe werd geopteerd voor een Vlaanderenbreed georganiseerd congres. (2) Anderzijds hielden – en houden - de coronamaatregelen onderwijsonderzoekers in de ban. (Gedeeltelijke) schoolsluitingen, verregaande hygiënemaatregelen in scholen, en de uitrol van afstandsonderwijs via allerlei digitale leerplatformen en -activiteiten, hebben niet enkel een impact op onderwijs, maar ook op (empirisch) onderwijsonderzoek en op het publiek maken van onderzoeksresultaten. Vanuit deze aanleiding kozen de organisatoren van deze online studiedag voor reflectie, verbinding en uitwisseling via drie plenaire bijdragen en vier parallelsessies met telkens drie bijdragen. De inhoud van de verschillende parallelsessies bestreek een breed spectrum van praktijkgericht onderzoek, ontwerponderzoek, evaluatieonderzoek en fundamenteel onderwijsonderzoek. Deze sessies droegen voornamelijk bij aan
kennisuitwisseling, zoals ook bleek uit de digitale poll op het einde van het congres. In dit congresverslag worden in de eerste plaats de plenaire reflecties gedeeld, en wordt een pleidooi gehouden om verder vorm te geven aan een (post-)COVID onderzoeksagenda.
studiedag. De aanleidingen hiervoor was tweeledig. (1) Enerzijds werden de rol en het opzet van het Vlaams Forum Onderwijsonderzoek, de Vlaamse tegenhanger van de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) door een nieuw bestuur herdacht. Een nieuwe beleidskeuze is om, onder meer met studiedagen en seminaries, tegemoet te komen aan de vraag van de groeiende groep onderwijsonderzoekers aan hogescholen naar laagdrempelige fora waar
onderwijskundig (praktijk-)onderzoek kan gedeeld en besproken worden. Daartoe werd geopteerd voor een Vlaanderenbreed georganiseerd congres. (2) Anderzijds hielden – en houden - de coronamaatregelen onderwijsonderzoekers in de ban. (Gedeeltelijke) schoolsluitingen, verregaande hygiënemaatregelen in scholen, en de uitrol van afstandsonderwijs via allerlei digitale leerplatformen en -activiteiten, hebben niet enkel een impact op onderwijs, maar ook op (empirisch) onderwijsonderzoek en op het publiek maken van onderzoeksresultaten. Vanuit deze aanleiding kozen de organisatoren van deze online studiedag voor reflectie, verbinding en uitwisseling via drie plenaire bijdragen en vier parallelsessies met telkens drie bijdragen. De inhoud van de verschillende parallelsessies bestreek een breed spectrum van praktijkgericht onderzoek, ontwerponderzoek, evaluatieonderzoek en fundamenteel onderwijsonderzoek. Deze sessies droegen voornamelijk bij aan
kennisuitwisseling, zoals ook bleek uit de digitale poll op het einde van het congres. In dit congresverslag worden in de eerste plaats de plenaire reflecties gedeeld, en wordt een pleidooi gehouden om verder vorm te geven aan een (post-)COVID onderzoeksagenda.
Translated title of the contribution | A post-covid research agenda - Reflections by the Flemish forum for educational research: Conference minutes and reflections on Educational Research @Home |
---|---|
Original language | Dutch |
Title of host publication | VFO 2021 |
Pages | 1-13 |
Number of pages | 13 |
Publication status | Published - 2021 |