Abstract
De huidige curricula van het statistiekonderwijs in het voortgezet onderwijs zijn vooral gericht op procedurele kennis en besteden te weinig aandacht aan statistisch redeneren. Als gevolg hiervan zijn leerlingen niet in staat om hun kennis toe te passen in de praktijk. Daarnaast richt het huidige onderwijs zich vooral op de gemiddelde student waardoor er te weinig uitdaging kan zijn voor meer begaafde leerlingen. Deze studie onderzocht manieren om de statistische geletterdheid van Vwo 2 leerlingen te verhogen door middel van een gedifferentieerde aanpak en het gebruik van visuele representaties met behulp van ICT. Het ontwikkelde materiaal bestond uit gedifferentieerde online taken binnen de DWO in combinatie met onderzoeksactiviteiten met TinkerPlots tijdens klassikale sessies. We concludeerden dat deze aanpak inderdaad leidt tot verhoging van de statistische geletterdheid van de leerlingen in Vwo 2.
Original language | English |
---|---|
Publisher | NWO |
Commissioning body | Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijke Onderzoek (NWO) |
Publication status | Unpublished - 2016 |
Keywords
- Beschrijvende statistiek, RTTI, TinkerPlots, DWO, differentiatie