Het stimuleren van een wiskundige attitude

Translated title of the contribution: Stimulating a mathematics attitude

E.T.J. de Goeij, W. Oonk

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

43 Downloads (Pure)

Abstract

Op de basisschool doen kinderen wiskundige kennis op, ontwikkelen ze wiskundige vaardigheden en groeit hun wiskundig inzicht. Maar het kwartet is dan nog niet com-pleet. Om het leren van rekenen-wiskunde op een hoger plan te brengen, is naast aandacht voor kennis, vaardigheden en inzichten ook het ontwikkelen van een wis-kundige houding of attitude van belang. De kenmerken van een wiskundige attitude (zie de bijlage bij dit hoofdstuk) komen sterk overeen met wat tegenwoordig 21e eeuwse vaardigheden worden genoemd. We laten aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden rond probleem oplossen met magische vierkanten zien, hoe de leerkracht de wiskundige attitude van kinderen kan stimuleren.
Translated title of the contributionStimulating a mathematics attitude
Original languageDutch
Title of host publicationRekenen-wiskunde in de 21e eeuw
Subtitle of host publicationIdeeen en achtergronden voor primair onderwijs
EditorsMarc Van Zanten, Cathe Notten
Place of PublicationEnschede
PublisherPanama/ Freudenthal Instituut
Pages71-79
Number of pages8
Volume1
Edition1
Publication statusPublished - 2017

Keywords

  • mathematics attitude

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Stimulating a mathematics attitude'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this