Abstract
Op de basisschool doen kinderen wiskundige kennis op, ontwikkelen ze wiskundige vaardigheden en groeit hun wiskundig inzicht. Maar het kwartet is dan nog niet com-pleet. Om het leren van rekenen-wiskunde op een hoger plan te brengen, is naast aandacht voor kennis, vaardigheden en inzichten ook het ontwikkelen van een wis-kundige houding of attitude van belang. De kenmerken van een wiskundige attitude (zie de bijlage bij dit hoofdstuk) komen sterk overeen met wat tegenwoordig 21e eeuwse vaardigheden worden genoemd. We laten aan de hand van enkele praktijkvoorbeelden rond probleem oplossen met magische vierkanten zien, hoe de leerkracht de wiskundige attitude van kinderen kan stimuleren.
Translated title of the contribution | Stimulating a mathematics attitude |
---|---|
Original language | Dutch |
Title of host publication | Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw |
Subtitle of host publication | Ideeen en achtergronden voor primair onderwijs |
Editors | Marc Van Zanten, Cathe Notten |
Place of Publication | Enschede |
Publisher | Panama/ Freudenthal Instituut |
Pages | 71-79 |
Number of pages | 8 |
Volume | 1 |
Edition | 1 |
Publication status | Published - 2017 |
Keywords
- mathematics attitude