Abstract
Het belang van goede kwaliteit van voor- en vroegschoolse opvang en educatie voor gunstige ontwikkelingsuitkomsten van kinderen is wereldwijd aangetoond. Maar hoe ziet goede kwaliteit er in de praktijk uit? In het kader van het CARE project is een multiple case studie uitgevoerd in zeven verschillende landen: Duitsland, Engeland, Finland, Italië, Nederland, Polen en Portugal. Deze case studie schetst een beeld van overeenkomsten en verschillen in educatieve kwaliteit in de deelnemende landen die interessant zijn voor verder onderzoek. Zo suggereren de gegevens dat er een spanningsveld is tussen spelen en leren in de educatieve programma’s voor jonge kinderen. Daarnaast laat de studie een aantal voorbeelden zien waarin spelen en leren goed gecombineerd werden. Hieruit blijkt dat het mogelijk is spelen en leren zinvol te combineren maar dat dit niet altijd in praktijk gebracht wordt.
Translated title of the contribution | Het belang van goede kwaliteit van voor- en vroegschoolse opvang en educatie voor gunstige ontwikkelingsuitkomsten van kinderen is wereldwijd aangetoond. Maar hoe ziet goede kwaliteit er in de praktijk uit? In het kader van het CARE project is een multiple case studie uitgevoerd in zeven verschillende landen: Duitsland, Engeland, Finland, Italië, Nederland, Polen en Portugal. Deze case studie schetst een beeld van overeenkomsten en verschillen in educatieve kwaliteit in de deelnemende landen die interessant zijn voor verder onderzoek. Zo suggereren de gegevens dat er een spanningsveld is tussen spelen en leren in de educatieve programma’s voor jonge kinderen. Daarnaast laat de studie een aantal voorbeelden zien waarin spelen en leren goed gecombineerd werden. Hieruit blijkt dat het mogelijk is spelen en leren zinvol te combineren maar dat dit niet altijd in praktijk gebracht wordt. |
---|---|
Original language | Dutch |
Pages (from-to) | 39-42 |
Number of pages | 4 |
Journal | Beleid Bestuur Management & Pedagogiek in de kinderopvang |
Volume | 4 |
Publication status | Published - Aug 2016 |