Abstract
Door de invoering van Passend Onderwijs zullen steeds meer leerlingen met speciale onderwijsbehoeften naar het regulier onderwijs gaan. Dit betekent dat de populatie leerlingen die aangewezen is op het (voortgezet) speciaal onderwijs ((V)SO) zal verschuiven. Op grond van een verkennende literatuurstudie en eerste praktijkervaringen is geprobeerd antwoord te geven op de vraag welke problematiek van leerlingen naar verwachting binnen Passend Onderwijs zal leiden tot handelingsverlegenheid van het regulier onderwijs: Welke leerlingen zullen in de toekomst nog gebruik maken van het (V)SO?
De bevindingen wijzen in de richting van ‘verdichting’ en ‘stapeling’ van de problematiek van leerlingen die de (V)SO-scholen zullen bezoeken in de toekomst. Met name zeer ernstige externaliserende en internaliserende problematiek leidt tot ernstige handelingsverlegenheid in het regulier onderwijs.
De bevindingen wijzen in de richting van ‘verdichting’ en ‘stapeling’ van de problematiek van leerlingen die de (V)SO-scholen zullen bezoeken in de toekomst. Met name zeer ernstige externaliserende en internaliserende problematiek leidt tot ernstige handelingsverlegenheid in het regulier onderwijs.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 284-291 |
Number of pages | 8 |
Journal | Tijdschrift voor Orthopedagogiek |
Volume | 55 |
Issue number | 6 |
Publication status | Published - Jun 2016 |