Abstract
Systematisch onderzoek naar het leren van leraren op de werkplek is tamelijk schaars. In het kader van het door NWO gesubsidieerde aandachtsgebied 'Leren van docenten in de beroepspraktijk' is in drie contexten onderzoek gedaan naar het leren van leraren opgevat als het veranderen van cognities en/of gedrag. De drie contexten
waren: het leren van leraren in samenwerkingsgroepen, het leren van leraren in collegiale coaching en het leren van leraren in een informele leeromgeving. De inhoud van het leren van de leraren had betrekking op het bevorderen van het actief en zelfstandig leren van leerlingen. Drie onderzoeksvragen stonden in dit onderzoek centraal: 1. Welke activiteiten ondernemen ervaren leraren? 2. Welke leeruitkomsten rapporteren ervaren leraren? 3. Wat zijn de relaties tussen de activiteiten en de gerapporteerde leeruitkomsten? Door middel van digitale logboeken zijn data verzameld bij 94 leraren die betrekking hebben op activiteiten die zij gedurende een jaar op hun werkplek hebben ondernomen en op de leeruitkomsten die zij in de digitale logboeken rapporteerden. De resultaten van dit onderzoek laten zien, dat de leerprocessen van leraren op cognitie- en gedragsniveau in hoge mate unieke leerprocessen zijn. Leraren ondernemen in de drie contexten verschillende activiteiten en deze activiteiten gaan gepaard met verschillende leeruitkomsten. Het leren op de werkplek vraagt aanzienlijke en langdurige inspanningen om het beoogde gedrag daadwerkelijk in de klas te realiseren. De opvattingen van leraren over de inhoud van de vernieuwing zijn van invloed op wat zij leren. Voor de motivatie om te blijven leren is het belangrijk dat leraren ervaren dat hun leerlingen beter gaan leren, onder invloed van hun veranderend lesgedrag.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 45-53 |
Number of pages | 9 |
Journal | Tijdschrift voor Lerarenopleiders |
Volume | 29 |
Issue number | 4 |
Publication status | Published - 2008 |