Het is tijd: Boek Grote Rekendag

Translated title of the contribution: It's time: Manual Big Mathematics Day

R. Keijzer, V.H. Jonker, M.J. Abels, Greetje van Dijk, N.J. Carvalho de Figueiredo, F.H.J. van Galen, M.C. Peltenburg, L.J. Prinsen, I.L. Verbruggen, C. Verschure, M.M. Wijers

Research output: Other contributionOther research output

Abstract

In het basisonderwijs komen kinderen geregeld met tijd in aanraking. Dat gebeurt onder meer in de reken-wiskundeles, als het om het klokkijken gaat. Maar het klokkijken is zeker niet het enige moment dat het onderwerp ‘tijd’ aan de orde is. Dat gebeurt bijvoorbeeld als kinderen ervaren dat sommige dingen lang duren en andere maar heel kort, terwijl het toch om dezelfde tijdsduur gaat. Kinderen werken ook aan tijd wanneer ze met tijdmeetinstrumenten werken of die zelf ontwerpen. Verder leren kinderen in de bovenbouw dat er tijdverschillen op aarde zijn en hoe die te verklaren zijn.

De zesde Grote Rekendag laat zien dat veel van deze ‘tijd’ die op de basisschool aan de orde is, ook de ‘tijd’ van rekenen-wiskunde is en dat het beschouwen van ‘tijd’ vanuit rekenen-wiskunde kinderen verder helpt bij het leren van wat er aan ‘tijd’ allemaal te beleven is.
Translated title of the contributionIt's time: Manual Big Mathematics Day
Original languageDutch
Typeteaching materials
Media of outputBook/Web/PDF
PublisherFreudenthal instituut
Number of pages154
Place of PublicationUtrecht
Volume6
Publication statusPublished - 16 Apr 2008

Keywords

  • mathematics education
  • Primary education

Fingerprint

Dive into the research topics of 'It's time: Manual Big Mathematics Day'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this