Abstract
In het basisonderwijs komen kinderen geregeld met tijd in aanraking. Dat gebeurt onder meer in de reken-wiskundeles, als het om het klokkijken gaat. Maar het klokkijken is zeker niet het enige moment dat het onderwerp ‘tijd’ aan de orde is. Dat gebeurt bijvoorbeeld als kinderen ervaren dat sommige dingen lang duren en andere maar heel kort, terwijl het toch om dezelfde tijdsduur gaat. Kinderen werken ook aan tijd wanneer ze met tijdmeetinstrumenten werken of die zelf ontwerpen. Verder leren kinderen in de bovenbouw dat er tijdverschillen op aarde zijn en hoe die te verklaren zijn.
De zesde Grote Rekendag laat zien dat veel van deze ‘tijd’ die op de basisschool aan de orde is, ook de ‘tijd’ van rekenen-wiskunde is en dat het beschouwen van ‘tijd’ vanuit rekenen-wiskunde kinderen verder helpt bij het leren van wat er aan ‘tijd’ allemaal te beleven is.
De zesde Grote Rekendag laat zien dat veel van deze ‘tijd’ die op de basisschool aan de orde is, ook de ‘tijd’ van rekenen-wiskunde is en dat het beschouwen van ‘tijd’ vanuit rekenen-wiskunde kinderen verder helpt bij het leren van wat er aan ‘tijd’ allemaal te beleven is.
Translated title of the contribution | It's time: Manual Big Mathematics Day |
---|---|
Original language | Dutch |
Type | teaching materials |
Media of output | Book/Web/PDF |
Publisher | Freudenthal instituut |
Number of pages | 154 |
Place of Publication | Utrecht |
Volume | 6 |
Publication status | Published - 16 Apr 2008 |
Keywords
- mathematics education
- Primary education