Abstract
In het huidige rapport wordt het probleem van het relatief grote percentage leerlingen met een lage sociaaleconomische status en/of migratie achtergrond dat in de derde of vierde klas afstroomt naar een lager onderwijstype onderzocht. Het rapport is onderdeel van het Mentoring Urban Talent onderzoeksproject.
Behalve een onderzoek naar afstroomcijfers in Rotterdam en Amsterdam, en de betekenis van deze afstroom voor de leerlingen zelf, onderzoekt Mentoring Urban Talent de effecten van een mentoring traject. In dit mentoring traject zijn studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam gekoppeld aan leerlingen van vijf verschillende scholen in de beide steden. Het proces en de effecten van het mentoring project zijn onderzocht in een studie met een quasi-experimentele opzet waarin kwalitatieve en
kwantitatieve methoden zijn gecombineerd. De uitkomsten van deze studie zijn opgenomen in rapport 2 over de mentees, en rapport 3 over de mentoren.
In het huidige rapport over afstroom ligt de focus in het eerste deel op de cijfers en in het tweede deel komt de betekenis van de afstroom voor leerlingen aan bod.
Onderzoek gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. (NRO Mentoring Urban Talent onderzoeksproject 40.5.18540.115)
Behalve een onderzoek naar afstroomcijfers in Rotterdam en Amsterdam, en de betekenis van deze afstroom voor de leerlingen zelf, onderzoekt Mentoring Urban Talent de effecten van een mentoring traject. In dit mentoring traject zijn studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam gekoppeld aan leerlingen van vijf verschillende scholen in de beide steden. Het proces en de effecten van het mentoring project zijn onderzocht in een studie met een quasi-experimentele opzet waarin kwalitatieve en
kwantitatieve methoden zijn gecombineerd. De uitkomsten van deze studie zijn opgenomen in rapport 2 over de mentees, en rapport 3 over de mentoren.
In het huidige rapport over afstroom ligt de focus in het eerste deel op de cijfers en in het tweede deel komt de betekenis van de afstroom voor leerlingen aan bod.
Onderzoek gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. (NRO Mentoring Urban Talent onderzoeksproject 40.5.18540.115)
Original language | Dutch |
---|---|
Publisher | NRO |
Number of pages | 38 |
Publication status | Published - 2022 |