TY - BOOK
T1 - Het Goede leren. Leraarschap als normatieve professie
AU - Bakker, C.
N1 - Dubbel-oratie Lectoraat 'Normatieve Professionalisering' Hogeschool Utrecht en Leerstoel 'Levensbeschouwelijke Vorming' Universiteit Utrecht
PY - 2013/6/4
Y1 - 2013/6/4
N2 - Met deze rede onder de titel Het goede leren; Leraarschap als
normatieve professie wil ik vandaag een mijlpaal markeren. Mijn rede
heeft in de voorbereidingsfase te boek gestaan als een ‘dubbeloratie’,
omdat het gaat om een herinstallatie en vernieuwing van
mijn leeropdracht aan de Universiteit Utrecht op het terrein van de
Levensbeschouwelijke vorming en omdat het de start markeert
van het lectoraat Normatieve professionalisering aan de Faculteit
Educatie van Hogeschool Utrecht. In dit laatste geval gaat het
– in het jargon van een hogeschool – om een ‘lectorale rede’ of
‘openbare les’. Deze mijlpaal markeert wat mij betreft vooral de start
van een intensieve samenwerking op het gebied van onderzoek
tussen de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht. Daar zitten
nogal wat haken en ogen aan, variërend van de discussie over
verschillen in doelstelling en methodologie van onderzoek tot de
kwestie welk deel van welk protocol voorrang moet hebben bij het
organiseren van een gecombineerde installatieplechtigheid. (Wie
doet de pr? Verdraagt een toga zich met een lectoraatspenning?
En natuurlijk ook de vraag: wie betaalt wat?) Haken en ogen, naast
kansen en mogelijkheden. In de loop van mijn betoog wil ik vooral
ingaan op die kansen en mogelijkheden en presenteer ik mijn denken
over de manier waarop die samenwerking in de praktijk vorm
kan krijgen. Ik begin met een inhoudelijke verkenning van de manier
waarop de beide onderzoeksthema’s Levensbeschouwelijke vorming
(van het professoraat) en Normatieve professionalisering (van het
lectoraat) op elkaar zijn betrokken.
Mijn stelling is dat normatieve professionalisering, in ons geval de
professionalisering van leraren, een vorm is van levensbeschouwelijke
vorming.
AB - Met deze rede onder de titel Het goede leren; Leraarschap als
normatieve professie wil ik vandaag een mijlpaal markeren. Mijn rede
heeft in de voorbereidingsfase te boek gestaan als een ‘dubbeloratie’,
omdat het gaat om een herinstallatie en vernieuwing van
mijn leeropdracht aan de Universiteit Utrecht op het terrein van de
Levensbeschouwelijke vorming en omdat het de start markeert
van het lectoraat Normatieve professionalisering aan de Faculteit
Educatie van Hogeschool Utrecht. In dit laatste geval gaat het
– in het jargon van een hogeschool – om een ‘lectorale rede’ of
‘openbare les’. Deze mijlpaal markeert wat mij betreft vooral de start
van een intensieve samenwerking op het gebied van onderzoek
tussen de Universiteit Utrecht en Hogeschool Utrecht. Daar zitten
nogal wat haken en ogen aan, variërend van de discussie over
verschillen in doelstelling en methodologie van onderzoek tot de
kwestie welk deel van welk protocol voorrang moet hebben bij het
organiseren van een gecombineerde installatieplechtigheid. (Wie
doet de pr? Verdraagt een toga zich met een lectoraatspenning?
En natuurlijk ook de vraag: wie betaalt wat?) Haken en ogen, naast
kansen en mogelijkheden. In de loop van mijn betoog wil ik vooral
ingaan op die kansen en mogelijkheden en presenteer ik mijn denken
over de manier waarop die samenwerking in de praktijk vorm
kan krijgen. Ik begin met een inhoudelijke verkenning van de manier
waarop de beide onderzoeksthema’s Levensbeschouwelijke vorming
(van het professoraat) en Normatieve professionalisering (van het
lectoraat) op elkaar zijn betrokken.
Mijn stelling is dat normatieve professionalisering, in ons geval de
professionalisering van leraren, een vorm is van levensbeschouwelijke
vorming.
M3 - Inaugural speech
BT - Het Goede leren. Leraarschap als normatieve professie
PB - Universiteit Utrecht / Hogeschool Utrecht
CY - Utrecht
ER -