Abstract
Tijdens telefonische triage op de huisartsenpost maken triagisten gebruik van de Nederlandse Triage Standaard. Deze beslishulp beïnvloedt de interactie tussen triagisten en patiënten, en bevordert het gebruik van meerkeuze of-vragen (bijvoorbeeld ‘Is het een stekende of beklemmende pijn op de borst?’). Onze conversatieanalyse toont aan dat interactionele problemen kunnen ontstaan bij of-vragen wanneer die inadequaat zijn vormgegeven en wanneer de patiënt niet duidelijk is over zijn klachten. Inzicht in de ongewenste gevolgen van of-vragen is essentieel voor het verbeteren van de telefonische triage.
| Translated title of the contribution | The effect of either/or-questions during telephone triage |
|---|---|
| Original language | Dutch |
| Article number | 65 |
| Pages (from-to) | 11-17 |
| Number of pages | 8 |
| Journal | Huisarts en Wetenschap |
| Volume | 65 |
| DOIs | |
| Publication status | Published - Feb 2022 |
Bibliographical note
Dit is een bewerkte vertaling van Erkelens DC, Van Charldorp TC, Vinck VV, Wouters LT, Damoiseaux RA, Rutten FH, et al. Inter-actional implications of either/or-questions during telephone triage of callers with chest discomfort in out-of-hours primary care: a conversation analysis. Patient Educ Couns 2020;104:308-14. Publicatie gebeurt met toestemming.Keywords
- triage
- of-vragen
- conversatie analyse