Abstract
Dit artikel gaat over creatief schrijven als verwerkingsopdracht binnen literatuuronderwijs. We onderzochten of het schrijven van een eigen verhaal voorafgaand aan het lezen een positief effect heeft op de leesprocessen, het verhaalbegrip en de verhaalwaardering van leerlingen uit 4-vwo. Een opvallende uitkomst is dat leerlingen die eerst een eigen verhaal schreven, het literaire verhaal sneller lazen en met meer emotionele betrokkenheid dan leerlingen die niet schreven. Ook bleek het zelf schrijven een positieve invloed te hebben op het verhaalbegrip en de waardering van leerlingen voor verhalen. We concluderen dat creatief schrijven als ‘pre-reading activity’ een waardevol leermiddel is in het literatuuronderwijs.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 3-15 |
Number of pages | 12 |
Journal | Levende Talen Tijdschrift |
Volume | 11 |
Issue number | 1 |
Publication status | Published - 2010 |
Keywords
- literatuuronderwijs
- vwo
- leesproces
- creatief schrijven
- schrijfvaardigheid
- leesvaardigheid
- pre-reading activity