Gewicht in de schaal; Op zoek naar manieren om havisten betere teksten te laten schrijven

Klaske Elving, H.H. van den Bergh

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Welke didactische werkvormen zijn effectief binnen
het schrijfonderwijs bij Nederlands in de havo-bovenbouw?
Op zoek naar het antwoord op deze vraag is
een experimenteel praktijkonderzoek uitgevoerd in
havo 5. Daarbij ligt de focus op de plan- en de revisiefase
van het schrijfproces, de pre- en post-writing
activities. Daarnaast wordt de leerling duidelijkheid
gegeven over het beoogde eindproduct en wordt gekozen
voor een didactische werkvorm waarbij de schrijvende
leerling interacteert met peers. De resultaten
wijzen uit dat vijf minuten overleggen met een klasgenoot
voordat met het daadwerkelijke schrijven wordt
begonnen, significant verschil maakt wat de kwaliteit
van teksten betreft. Bovendien blijkt de factor tijd een
belangrijke rol te spelen in het revisieproces. Havo
5-leerlingen blijken twee weken na het inleveren van
de eerste versie van hun tekst deze succesvol te kunnen
reviseren, ongeacht of zij in de tussentijd al dan niet
extra schrijfonderwijs krijgen aangeboden.
Original languageDutch
Pages (from-to)26
Number of pages36
JournalLevende Talen Tijdschrift
Volume16
Issue number2
Publication statusPublished - 2015

Cite this