Gespreid leiderschap en de beliefs van de schoolleider

Robert Mentink, Remco Coppoolse, Cok Bakker

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

1 Downloads (Pure)

Abstract

In dit artikel staat de rol van de schoolleider bij het al dan niet spreiden van leiderschap
in de school centraal. Bij het geven van ruimte aan leraren nemen veel schoolleiders
als het spannend wordt, al snel weer het heft in handen en vallen daarmee terug in het
traditionele leiderschapsparadigma van verticale sturing en de leider als ‘held op de
sokkel’. In een aantal gevallen, aldus Robert Mentink en zijn twee collega’s, heeft die
terugval te maken met onbewuste, diepgewortelde overtuigingen oftewel ‘beliefs’ van
de schoolleider. Ze laten dat zien aan de hand van een tweetal casussen en sluiten het
artikel af met een handreiking voor het onderzoeken van de eigen beliefs.
Original languageDutch
Pages (from-to)42-47
Number of pages6
JournalDe Nieuwe Meso
Volume8
Issue number2
Publication statusPublished - Jun 2021

Keywords

  • leiderschap
  • gespreid leiderschap
  • Schoolleiderschap
  • beliefs schoolleider
  • Normatieve Professionalisering

Cite this