Geautomatiseerde beoordeling van schrijfvaardigheid: de (on)mogelijkheden voor teksten van beginnende schrijvers

Translated title of the contribution: Automated evaluation of writing quality: the possibilities for text of beginning writers

Hiske Feenstra, Karen Keune, H.L.W. Pander Maat, Theo Eggen, T.J.M. Sanders

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

Hiske Feenstra, Karen Keune, Henk Pander Maat, Theo Eggen en Ted Sanders onderzochten in een exploratieve studie de relatie tussen tekstcomplexiteit en tekstkwaliteit, en verkenden de mogelijkheden om maten van tekstcomplexiteit in te zetten bij een geautomatiseerde beoordeling van teksten van leerlingen in het basisonderwijs. De validiteit van verschillende maten van tekstcomplexiteit blijkt beïnvloed te worden door het feit dat schrijfproducten van basisschoolleerlingen nog van gebrekkige kwaliteit zijn. Niettemin kan geautomatiseerde tekstanalyse dienen als een objectieve en informatieve meetmethode, waarmee een uitgebreide analyse mogelijk wordt van verscheidene linguïstische kenmerken die gerelateerd zijn aan tekstkwaliteit. Nader onderzoek is nodig om de bruikbaarheid van geautomatiseerde tekstanalyse in het primair onderwijs verder te onderbouwen.
Translated title of the contributionAutomated evaluation of writing quality: the possibilities for text of beginning writers
Original languageDutch
Pages (from-to)27-42
Number of pages16
JournalLevende Talen Tijdschrift
Volume16
Issue number4
Publication statusPublished - 2015

Fingerprint

Dive into the research topics of 'Automated evaluation of writing quality: the possibilities for text of beginning writers'. Together they form a unique fingerprint.

Cite this