Abstract
Dit artikel beschrijft een eerste try-out van de ‘Digitale Toets Omgeving’ (DTO). Deze DTO wordt ontwikkeld in het kader van het FaSMEd project, een Europees project waarin onderzoek wordt gedaan naar het gebruik van ICT bij formatief toetsen. Deze manier van toetsen is bedoeld om leerkrachten aanwijzingen te geven voor het nemen van didactische beslissingen. Bij de try-out waren vier leerkrachten uit groep 7 en 8 betrokken, alsmede hun leerlingen.
Het artikel beschrijft hoe de DTO eruit ziet, welke informatie over de leerlingen de afname ervan heeft opgeleverd, wat de leerkrachten van de DTO vonden en hoe ze de verkregen informatie dachten te kunnen inzetten. Het getoetste leerstofonderwerp is procenten. De door leerlingen gebruikte hulpmiddelen en gegeven antwoorden waren divers en de informatie in de DTO leverde leerkrachten een rijker beeld op van hun leerlingen en de mogelijke didactische hulpmiddelen die zij in hun lessen konden aangrijpen.
Het artikel beschrijft hoe de DTO eruit ziet, welke informatie over de leerlingen de afname ervan heeft opgeleverd, wat de leerkrachten van de DTO vonden en hoe ze de verkregen informatie dachten te kunnen inzetten. Het getoetste leerstofonderwerp is procenten. De door leerlingen gebruikte hulpmiddelen en gegeven antwoorden waren divers en de informatie in de DTO leverde leerkrachten een rijker beeld op van hun leerlingen en de mogelijke didactische hulpmiddelen die zij in hun lessen konden aangrijpen.
Original language | English |
---|---|
Pages (from-to) | 90-97 |
Number of pages | 8 |
Journal | Panama-Post - Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk |
Volume | 34 |
Publication status | Published - 2015 |